Uncategorized

Új híd a Jangcén

December 11-én átadták Kínában az ország első kétszintes nagyvasúti és közúti függőhídját – olvashattuk a hírekben. A 6,4 km hosszú Vufengsan-híd (Wufengshan) a kelet-kínai Csiangszu (Jiangsu) tartományban található, a Jangce-folyó két partját köti össze. Ebből a folyó fölött átívelő szakasz 1432 m, a két torony között 1092 m a távolság. Az alsó szintjén futnak a vasúti vágányok, négy sínpár: kettőn akár 250 km/h sebességgel, a másik kettőn 200 km/h-val haladhatnak a vonatok. A felső szint az autóké, ott 2 × 4 sávon, 100 km/h sebességkorlátozással mehet a közúti forgalom.

Képes összefoglaló a függőhíd építéséről, amely 2015 októberében kezdődött. (Forrás: Chinese bridge / YouTube)

A Vufengsan-híd a világ első vasúti függőhídja, amelyen ilyen gyors vonatok haladhatnak át, Kínában pedig az első, amely vasutat és gyorsforgalmi utat is összeköt. A kínai vasúttársaság adatai szerint egyébként 2016 óta több mint 14 ezer vasúti hidat adtak át az országban, összesített hosszuk kb. 9000 km.

Vessünk egy pillantást a Vufengsan-híd építkezésének két mozzanatára, a Copernicus földmegfigyelési program Sentinel-2 műholdjainak segítségével. Az első, 2017. novemberi, a valódi színeket visszaadó műholdképen még nem látszik semmi a Jangce fölött, bár a két hídfőnél már megkezdődtek az építkezések. A 2020. novemberi kép már az elkészült, átadás előtt álló függőhidat mutatja.

(Képek: módosított Copernicus Sentinel adatok 2017, 2020 / Sentinel Hub / Geo-Sentinel)

A csúszka elmozdításával összehasonlítható műholdképek egyéb kisebb-nagyobb változásokat is mutatnak a két időpont közt eltelt három év alatt. Ezek egy része – eltűnő, feltűnő és átalakuló építmények – feltehetően a hídépítési munkálatokkal hozhatók kapcsolatba, mások a normális kínai nagyvárosi életmenet részei. A Jangce forgalmas vízi útján pedig a 2020 novemberében kibukkanó zátonyok sokkal alacsonyabb vízállásra utalnak, mint 2017 ugyanezen időszakában.

Kapcsolódó linkek: