Az európai radarműholdak haszna (3. rész)
Tovább folytatjuk és a mostani résszel be is fejezzük a két korábbi blogbejegyzésünkben (itt és itt) megkezdett sorozatunkat, amelyben a Copernicus Observer összeállítása alapján röviden bemutatjuk a Sentinel-1 radaros műholdak adatainak különféle fontos felhasználási területeit. Természetesen a 2016 óta működő Sentinel blogunkon számtalan alkalommal foglalkoztunk már radarműholdas alkalmazásokkal, így a téma iránt mélyebben érdeklődők bőven találnak további olvasnivalót. Elég, ha a Sentinel-1 címkével ellátott bejegyzéseinket keresik.
Segítség a katasztrófák következményeinek elhárításához
Megbízható, szolgálatszerűen érkező radaros földmegfigyelési adataikkal a Copernicus Sentinel-1 műholdak támogatják a vészhelyzeti reagálást és a katasztrófakezelést is. Az adott terület fölött végzett megfigyelések adatai az elrepülést követően órákon belül elérhetőek. A 10 méteres legjobb felszíni felbontású képek szinte valós időben adnak áttekintést a természeti katasztrófák hatásának felméréséhez. Az apertúraszintézises radarmérések azon képessége, hogy a technikát nem zavarja a sűrű felhőtakaró, illetve az egyéb időjárási körülményektől és a napszakoktól függetlenül is működőképes, felbecsülhetetlen szolgálatot nyújt például árvizek elöntéseinek feltérképezésében. Ilyenkor az optikai földmegfigyelő műholdak leginkább csak a felhőzet tetejét tudják fényképezni. A Copernicus program vészhelyzeti szolgáltatása (Copernicus Emergency Management Service, CEMS) Sentinel-1 adatokat használ árvíztérképek készítéséhez, amelyek támogatják a helyi hatóságokat a mentésben és a válságkezelésben.
Mi várható a Sentinel-1 folytatásától?
A Sentinel-1 sorozat legújabb, C jelű tagja nemrég, 2024 decemberében állt pályára. Műszereinek gondos kalibrálását követően, néhány hónap múlva megkezdi az adatszolgáltatást, ezzel biztosítva a Copernicus radaros műholdprogramjának folytonosságát, és a Sentinel-1B váratlan kiesése után helyreállítja a két működő műholdas konfigurációt. A program folyamatosan fejlődik, új funkciókat és képességeket hozva az alkalmazások széles köre számára. Már tervben van a következő műhold, a Sentinel-1D felbocsátása is. Ez szintén egy Vega-C rakétával startol majd a Francia Guyanában fekvő Kourou űrközpontból, remélhetőleg 2025 negyedik negyedévében.
Az új műholdakon a korábban már említett, a tengeri hajók rádiójeleinek követésére alkalmas AIS antenna mellett olyan navigációs vevőberendezések is helyet kapnak, amelyek az amerikai GPS (Global Positioning System) mellett az európai Galileo helymeghatározó műhodrendszer jeleit is fel tudják dolgozni. A Galileo nagy pontosságú szolgáltatásának alkalmazása révén akár 20 cm pontos valós idejű helyzetmeghatározás is lehetővé válik az új Sentinel-1 műholdak számára.
Kapcsolódó linkek:
- Visszaszámlálás a Sentinel-1C indítása előtt – Az európai radarműholdak adatainak öt nagy felhasználási területe (Copernicus Observer)
- Árvíz Valenciában (Sentinel blog, 2021. november)
- Rekordárvizek Nyugat-Európában (Sentinel blog, 2021. július)
- Ausztráliai árvíz az űrből (Sentinel blog, 2021. április)
- A Hernád és a Sajó áradása (Sentinel blog, 2020. október)