Uncategorized

Tomori Pál híd

Három évvel az ünnepélyes alapkőletétel után, 2014. június 6-án felavatták és átadták a forgalomnak a huszadik Duna-hidat a folyó magyarországi szakaszán, amely Kalocsa és Paks között teremt közúti összeköttetést. A kétszer egy forgalmi sávos, két oldalán egy-egy kerékpárúttal együtt épített híd Tomori Pál egykori kalocsai érsek, a mohácsi csatában a magyar sereg egyik fővezére nevét kapta. Az új Duna-híd átadása után Kalocsa és a túlparton haladó M6-os autópálya, valamint Kalocsa és Paks között a menetidő az eddigi közel 2 óráról csupán 15 percre csökken. A Duna Aszfalt Zrt. kivitelezésében megvalósult híd és a hozzá kapcsolódó úthálózat fejlesztésének összértéke nettó 92 milliárd forint – olvashattuk a hírekben.

Az építkezés megkezdése idején írt, 2021. márciusi blogbejegyzésünk végén azt ígértük, hogy a hídépítés későbbi fázisait, illetve majd a létesítmény átadását annak idején igyekszünk műholdképeken is megmutatni. Nos, elérkezett ez az idő. Az alábbi animációhoz 2020 és 2024 között nagyjából negyedévente (február, május, augusztus és november hónapok közepe-vége táján) készített, a valós színeket visszaadó, felhőmentes Sentinel-2 műholdképeket válogattunk össze. Segítségükkel jól követhető a híd, illetve a hozzá csatlakozó úthálózat létrejöttének folyamata, a Duna jobb partján, a szántókon át vezető út nyomvonalának kijelölésétől kezdve egészen a folyón átívelő, 946 méter hosszú műtárgy befejezéséig.

(Az animáció nagyobb méretben itt megtekinthető. Műholdképek: módosított Copernicus Sentinel adatok 2020–2024 / Sentinel Hub / Geo-Sentinel; fotó: Máthé Zoltán / MTI)

Kapcsolódó linkek: