Uncategorized

A huszadik Duna-híd

Elkezdődött a Duna huszadik magyarországi hídjának építése – olvashattuk a napokban a hírekben. A híd és a hozzá vezető, majdan 512-es számot viselő út a folyó jobb partján Paks, bal partján Kalocsa térségét köti majd össze, közlekedési szempontból a 6-os számú főút (és a közelében vezető M6-os autópálya), valamint az 51-es főút összeköttetését biztosítja.

Egyelőre még a földmérők tűzik ki a létesítmény helyét és az út nyomvonalát, az építkezés látványosabb szakasza csak az év közepén kezdődik. Őszre tervezik a két mederpillér zsaluzását. Az új Duna-híd átadását 2024-re ígérik. A Copernicus program Sentinel-2 műholdjainak képein mégis már most is jól kivehető, hogy hol lesz majd az új híd és merre vezet a kiszolgáló út nyomvonala. Alább egy friss, 2021. márciusi hamisszínes (a növényzetet pirossal kiemelő) képet hasonlíthatunk össze a csúszka elmozdításával egy egy évvel korábban készült Sentinel-2 képpel.

(Képek: módosított Copernicus Sentinel adatok 2020–2021 / Sentinel Hub / Geo-Sentinel)

Középen a Duna kék szalagja, a 2021-es képen rá nem pont merőlegesen a híd majdani helyén az ártéri erdőbe vágott nyiladék látható. A jobb alsó sarokban Foktő község, tőle északnyugati irányban, a Duna bal partján a Pannon Növényolajgyártó Kft. telephelye feltűnő. A Paksi Atomerőmű és Paks városa a folyó túlpartján, a képen ábrázolt területen kívül, attól északra fekszik.

A híd hossza 946 m, a rajta átvezető út kétszer egysávos lesz. Mellette mindkét irányban kerékpárutat is kialakítanak. A műtárgy három fő részből áll majd: középen a mederhíd, jobbra és balra a hullámtéri hidak. A három rész különböző megoldású, de egységes szerkezetet alkot.

A hídépítés későbbi fázisait, illetve majd a létesítmény átadását annak idején igyekszünk műholdképeken is megmutatni.

Kapcsolódó linkek: