Légszennyezés az amerikai kikötőknél

Nemrég egy szeptemberi blogbejegyzésünkben mutattunk egy Sentinel-1 radaros műholdképet, amelyen Kaliforniában, Los Angeles mellett, Long Beach kikötőjénél jól látszottak az óceánon nagy számban veszteglő konténerszállító hajók. Ezek a torlódás, a szűk kikötői kapacitás miatt nem tudnak időben kirakodni. Hasonló problémával az Egyesült Államok más forgalmas kikötőiben, például New York/New Jersey térségében is szembesülnek. A korábbi szállítási elmaradások, amelyeket most be szeretnének pótolni, elsősorban a COVID-19 koronavírus-járványra vezethetők vissza.

Amikor a járványhullám miatt 2020-ban általános lezárásokat rendeltek el, a közlekedés és a szállítmányozás jelentősen visszaesett. Emiatt – hisz minden rosszban van valami jó – javultak a légszennyezettségi mutatók, sokkal kevesebb volt például a nitrogén-dioxid (NO2) a levegőben. A kutatók most az ellenkezőjét tapasztalják, többek közt a Copernicus program Sentinel-5P műholdjának mérései alapján. A jelek szerint a forgalmas kikötőknél megnövekvő levegőszennyezettséget főleg a veszteglő hajók okozzák.

A NO2 átlagos oszlopsűrűsége a 2021. október 1–23. közötti időszakban, a 2018-as és 2019-es (vagyis a járványt megelőző) évek átlagával való összehasonlításban, Long Beach kikötőjénél. (Kép: NASA Earth Observatory, Joshua Stevens / módosított Copernicus Sentinel-5P adatok / ESA)

Az adatokat a Sentinel-5P műhold TROPOMI (Tropospheric Monitoring Instrument) műszerével gyűjtötték, amelynek egyik elődje a NASA Aura földmegfigyelő műholdon repülő OMI (Ozone Monitoring Instrument). Október 21-én több mint 100 konténerszállító várakozott behajózásra Los Angeles és Long Beach kikötőinél. Ugyanakkor csak mintegy 60 hajó számára elegendő horgonyzóhely van a kikötőket körülvevő sekélyebb vizeken. A többi hajónak távolabb kell vesztegelnie, ahol járó motorral kel körözniük, hogy megtarthassák pozíciójukat. Ez pedig légszennyezéssel jár: a nitrogén-dioxidon kívül kén-dioxid, ózon, szálló por (PM2.5) és más káros anyagok kerülnek a levegőbe. Sőt még a horgonyzó hajóknak is időnként működtetniük kell a motorokat, egyrészt amikor kedvezőtlen az időjárás, másrészt hogy a hajók fontos fedélzeti rendszereinek ellátását biztosíthassák. Ha a szél iránya úgy alakul, ezek a szennyezők a sűrűn lakott területek fölé juthatnak.

A hajóforgalom fennakadásai mellett az is hozzájárulhat a tapasztalt nagyobb légszennyezéshez, hogy magukban a kikötőkben is intenzívebben folynak a rakodási munkálatok. Los Angeles és Long Beach idén egyes hónapokban másfélszer akkora áruforgalmat bonyolított le, mint 2019-ben.

A Kalifornia egy részét mutató fenti Sentinel-5P térképen, a bal felső sarokban felismerhető egy másik narancsszínű folt, amely megnövekedett NO2 értékekre utal. Ez a kibocsátási többlet egy Santa Barbara közelében október közepén fellángolt erdőtűzre vezethető vissza. Los Angeles belvárosában ugyanakkor lila színű a térkép, ami a viszonyítási évekhez képest csökkenő mennyiségű nitrogén-dioxidot jelez. A kutatók szerint a magyarázat az lehet, hogy a COVID-19 miatt az emberek utazási szokásai megváltoztak, sokkal kevesebben ülnek autóba, aki teheti, inkább otthonról dolgozik. Mindez azt is mutatja, hogy a műholdas légszennyezettségi térképek értelmezéséhez általában összetett háttér-információra van szükség. Los Angeles esetében – és nyilván máshol is – a szél aktuális erőssége és iránya például akár 80%-os eltérésekhez is vezethet az NO2 koncentrációjában.

Kapcsolódó linkek: