Az elmúlt napokban az autósok több újonnan megépült gyorsforgalmi útszakaszt is birtokba vehettek Magyarországon. Az európai Copernicus földmegfigyelési program optikai és infravörös sávokban érzékeny Sentinel-2 műholdpárosának szabadon hozzáférhető, 10 m-es felszíni felbontású képei segítségével egy-egy pillantást vethetünk ezekre a helyekre, hogy megnézzük, milyen volt, és az útépítés után milyen lett a táj.
Az első helyszín Göd (északon) és Dunakeszi (délen) között található. Október 1-jén adták át a forgalomnak az M2-es autóút felújított és 2 × 2 sávosra bővített szakaszát, amelyen Budapest (pontosabban az M0-s gyűrű) és Vác között, 20 km hosszan lehet közlekedni. A 33 milliárdnyi uniós forrásból 2 új csomópontot, 1 fél csomópontot, 5 hidat építettek, 14 meglevő hidat pedig felújítottak. Az egyik új csomópont a Dunakeszi és Göd között az M2-est a régi 2-es számú főúttal összekötő, a városokat elkerülő útszakaszhoz tartozik. A szóban forgó átkötő út a 2019. októberi műholdkép közepén látható. Nagyjából észak–déli irányban a hamis színezésű, a vizeket sötétkékkel mutató képen balról jobbra (nyugatról keletre) haladva a Duna szentendrei, majd a fő ága a legfeltűnőbb. Ez utóbbi mellett, egymáshoz olykor szoros közelségben a 2-es út és a 70-es számú Budapest–Vác–Szob vasútvonal, majd kicsit távolabb a kibővített M2-es gyorsforgalmi út csíkja vehető ki. Az összehasonlításképpen mutatott 2016-os őszi műholdképen még az új építkezéseket megelőző állapot figyelhető meg.
(Képek: módosított Copernicus Sentinel adatok 2016, 2019 / Sentinel Hub / Geo-Sentinel)
Egy másik feltűnő, a műholdképeken is jól követhető változás Göd-Újtelep határában (a képen fent középen) a Samsung gyárának bővítése, illetve a további építkezések előkészítésére kivágott erdő. Ennek a helyét a 2016-os kép készítésekor még zöld, most már a kopár homokos felszínre utaló világosbarna folt jelöli.
A másik Sentinel-2 műholdképpár segítségével Kunszentmártont és környékét figyelhetjük meg. Ugyancsak mostanában (október 2-án) adták át az M44-es gyorsforgalmi út 62 km hosszú szakaszát, Kondoros és Tiszakürt között. A beruházás költsége 145 milliárd forint volt. Egyszerre ilyen hosszú új gyorsforgalmi útszakasz 2002 óta most először épült. A 2 × 2 sávos útpálya mellett 46 műtárgy készült el, köztük a műholdkép közepe táján elhelyezkedő, 450 m hosszú, a Hármas-Körös felett átívelő híd. A csúszka mozgatásával összehasonlítható műholdképek egyike 2015 szeptemberében készült, amikor még nyoma sem volt az építkezésnek. A 2019. szeptemberi képen jól látható a most átadott útszakasz. Tőle délre fekszik Kunszentmárton városa.
(Képek: módosított Copernicus Sentinel adatok 2015, 2019 / Sentinel Hub / Geo-Sentinel)
Kapcsolódó linkek:
- Repcevirágzás (Sentinel blog, 2019. május)