Március 18-án Recep Tayyip Erdoğan török elnök felavatta az Európát és Ázsiát elválasztó, az Égei-tengert a Márvány-tengerrel összekötő tengerszoros, a Dardanellák új hídját. Az 1915 Çanakkale nevet viselő, a felhajtó hidakkal együtt több mint 4,6 km hosszú műtárgy a világ legnagyobb (2023 m-es) támaszközű hídja. A mintegy 2,5 milliárd euróba került beruházást török és dél-koreai cégek valósították meg.
Az 1915 Çanakkale híd alapkövét pontosan az avatás előtt 5 évvel, 2017. március 18-án tették le. Az egész építkezés tehát végig az európai Copernicus földmegfigyelő program Sentinel-2 optikai távérzékelő műholdjai „szeme előtt” zajlott. Két, a valódi színeket visszaadó műholdkép segítségével mutatjuk be, hogy milyen volt a hídépítés helyszíne a munkálatok megkezdése előtt, és milyen lett az elkészült híd és a szoros két partján a hozzá kapcsolódó autópálya-szakaszok. A második kép idén februárban, nem sokkal az avatóünnepség előtt készült.
A felülnézetet mutató műholdképen ugyan nem látszik, de a pilonok magassága a tenger szintje felett 318 méter. (Képek: módosított Copernicus Sentinel adatok 2017, 2022 / Sentinel Hub / Geo-Sentinel)
A híd nevében az 1915 a törökök tengeri győzelmének évére utal a Dardanellák (törökül: Çanakkale Boğazı) első világháborús ostromában, a francia és brit erők ellen. A március 18-i dátum sem véletlen, 1915-ben ugyanis épp ezen a napon történt a tengeri áttörés. Sőt még a 2023 m-es támaszköz is egy jelkép, a Török Köztársaság kikiáltásának századik évfordulójára utal – az átadást ugyanis eredetileg másfél évvel későbbre, a 2023-as jubileumi évre tervezték.
A hídon biztonsági okokból csak gépjárművek kelhetnek át, a gyalogos és kerékpáros forgalom tilos. Egy személyautó áthaladásáért a mostani árfolyamon 13,5 eurónak megfelelő török lírát kell leszurkolni. Az Isztambulban épített három híd után ez a negyedik, amely Törökország területén összeköti a két földrészt. Anatólia (Kis-Ázsia) és az Európához tartozó Gallipoli-félsziget között az autóforgalom itt eddig kompokon zajlott. Magának a tengerszorosnak az átszelése egy órát vett igénybe, de a várakozási idővel együtt akár öt óráig is eltarthatott a művelet. Mindez most a híd segítségével 6 perce rövidül.
Az alábbi animációt néhány Sentinel-2 műholdkép sorozatából állítottuk össze. A képek azt az időszakot ölelik fel 2019 márciusa és 2021 szeptembere között, amikor már a műholdak kamerái számára is jól látszó módon alakult át a táj és haladt előre a híd építése. Különösen 2021-ben gyorsultak fel az események, abból az évből több – többé-kevésbé felhőmentes – műholdkép is bekerült a válogatásba. Érdemes megfigyelni a csatlakozó úthálózat építésének folyamatát, a környező táj évszakos változásait, valamint a Dardanellák hajóforgalmát is.
Kapcsolódó linkek:
- Hatalmas hidat avattak Európa és Ázsia között (Reuters)
- 1915 Çanakkale híd (Wikipédia)
- Dardanellák (Wikipédia)
- Új híd a Jangcén (Sentinel blog, 2020. december)
- Szenegambia-híd (Sentinel blog, 2019. február)
- A világ leghosszabb tengeri hídja (Sentinel blog, 2018. október)