Uncategorized

Hét év változásai Göd határában

Legutóbb egy épp négy évvel ezelőtti blogbejegyzésünkben látogattuk meg virtuálisan a helyszínt, a Budapesttől északra, a Duna bal partján fekvő kisvárost. Akkor az apropó az volt, hogy 2019. október 1-jén adták át a forgalomnak az M2-es autóút felújított és 2 × 2 sávosra bővített szakaszát, amelyen Budapest (pontosabban az M0-s gyűrű) és Vác között, 20 km hosszan lehet közlekedni. Most egy újabb, az úthoz kapcsolódó – igaz, jóval kisebb nagyságrendű – fejlesztés nyomán hamarosan az autósok is használatba vehetik az M2-es úton megépült legújabb félcsomópontot. Azért „fél”, mert a le- és felhajtás csak Budapest irányából/irányába lehetséges. Vác (észak) felől érkezve, illetve oda tartva nem lehet itt le- és felhajtani. A félcsomópont az M2 felett már korábban is meglevő hidat felhasználva, a gyorsforgalmi út két oldalán egy-egy új körforgalom megépítésével jött létre.

Az alábbi, az európai Copernicus program Sentinel-2 optikai földmegfigyelő műholdpárosának egyik tagja által készített, a valós színeket visszaadó friss műholdképen (jobbra) az új félcsomópont alul középen látható. A változás szembetűnő, ha a csúszka elmozdításával megnézzük egy közel hét évvel korábban, 2016 decemberében ugyanerről a területről készült Sentinel-2 képet is (balra).

(Képek: módosított Copernicus Sentinel adatok 2016, 2023 / Sentinel Hub / Geo-Sentinel)

A 786 km magasban, közel a pólusok fölött elhaladó napszinkron pályákon keringő Sentinel-2 műholdak összesen 13 különböző látható és közeli infravörös hullámsávban működő kamerái (Multi-Spectral Instrument, MSI) legjobb felszíni felbontása 10 m-es. A sorozat első tagja, a Sentinel-2A műhold 2015 júniusában, a Sentinel-2B 2017 márciusában állt pályára, de már készül a harmadik és a negyedik példány is, hogy a mérések sorozata az űreszközök elöregedése ellenére is hosszú időn át folyamatos maradhasson. Az Európai Unió (EU) és az Európai Űrügynökség (ESA) együttműködésében folyó Copernicus program adatpolitikája értelmében az adatok mindenki számára szabadon és ingyenesen hozzáférhetők.

Persze nem az M2-es út új félcsomópontja az egyedüli felszíni változás, sőt… Göd neve manapság leginkább a Samsung SDI akkumulátorgyártó üzeme kapcsán szerepel az országos hírekben. Nem véletlenül, hiszen a néhány év különbséggel készített műholdképek is látványosan illusztrálják, rövid idő leforgása alatt mekkora bővülésen ment át az iparterület. Ahol az első műholdkép készítésének idején erdő és szántó volt, ott ma hatalmas üzemcsarnokok állnak. Az új félcsomópont és a hozzá kapcsolódó útszakasz megépítését is a gyár kiszolgálásának igénye tette szükségessé, hiszen a megnövekedett forgalmat már nehezen bírta az északabbra fekvő, eddigi egyetlen gödi (újtelepi) csomópont az M2-es úton.

A fenti animáción 2016-tól 2023-ig évente egy-egy Copernicus Sentinel-2 műholdképen mutatjuk be a gödi Samsung SDI mostanra kb. 1 km²-en elterülő gyártelepének terjeszkedését. A hosszú távon gyűjtött, szabadon hozzáférhető műholdas adatok egyebek mellett alkalmasak a felszínváltozások nyomon követésére, legyenek azok természetes eredetűek vagy az emberi tevékenységhez kapcsolódóak. (Képek: módosított Copernicus Sentinel adatok 2016–2023 / Sentinel Hub / Geo-Sentinel)

A magyarországi Samsung SDI vállalatot 2001-ben alapították színestelevízió-képcsövek, plazmatévé-panelek és mobiltelefon-kijelzők gyártására. A Gödön felépült, több mint 300 ezer m² alapterületű üzemükben – amelyet az első Sentinel-2 műholdképen láthatunk – a technológiaváltás miatt a termelés megszűnt, a telephelyet 2014-ben bezárták. Ott aztán 2016-tól kezdve több lépcsőben egy sokkal nagyobb akkumulátorgyár-komplexum építése kezdődött, amely elektromos autók gyártói számára készít ilyen alkatrészeket.

A szorosan vett gyártelep megnövekedett területe mellett változások láthatók nem csak az utakban, de az M2-es túlsó, keleti oldalán is. Közvetlenül a gyorsforgalmi út mellett, a régebbi csomóponttól délre például néhány éve napelempark „nőtt ki” a földből, és újabban megkezdődött egy csomagolóüzem építése is.

Kapcsolódó linkek: