Uncategorized

Gyorsvasút a tenger felett

Szeptember 28-án új nagysebességű vasútvonalat avattak Kínában, az ország délkeleti szélén – lehetett olvasni nemzetközi hírügynökségi jelentések nyomán a hazai híradásokban is. A vonal a Tajvan-szoros partja mentén fekvő Fucsien (Fujian) tartomány három nagyvárosa, délről észak felé haladva Csangcsou (Zhangzhou), Hsziamen (Xiamen) és Fucsou (Fuzhou) között teremt kapcsolatot. Ez utóbbi nagyváros Fucsien tartomány fővárosa, innen indult dél felé az első szerelvény 28-án helyi idő szerint reggel 9:15-kor.

A most átadott 277 km-es szakasz révén jelentősen lerövidül az eljutási idő a városok között, különösen azért, mert a hegyvidéki területen amúgy is nehézkes a közlekedés. Közel 20 km-en át ugyanis az új, 350 km/h sebességű közlekedésre alkalmas gyorsvasúti szakasz a part közelében, a tengeröblök vize felett épített hidakon halad. Ezzel ez lett Kína első, víz felett átívelő gyorsvasúti pályája. A teljes vonalon összesen 84 híd és 29 alagút épült, ezek összesítve a teljes pályaszakasz 85%-át teszik ki. A vonatok a fent említett városok mellett megállnak még Putien (Putian) és Csüancsou (Quanzhou) állomásain is. A tartományi székhely Fucsien, valamint a gazdasági-turisztikai központ Hsziamen között vonattal most már egy óránál rövidebb idő alatt el lehet jutni.

Az alábbi, hamis színezéssel ellátott Sentinel-1 radaros műholdképek közöl az egyik friss, 2023 szeptemberében készült. Összehasonlításul, a csúszka elmozdításával megtekinthetünk egy napra pontosan 7 évvel korábbi, ugyanerről a területről készített képet. A Mejcsou-öböl (Meizhou) vize fölött húzódó több mint 10 km-es hídnak akkor még nem volt nyoma.

(Képek: módosított Copernicus Sentinel adatok 2016, 2023 / Sentinel Hub / Geo-Sentinel)

Kína gyorsvasúti hálózata 2022-re elérte a 42 ezer km-es összesített hosszat, amivel az ország világelső. Ezen belül a 350 km/h sebességű haladást is megengedő szakaszok tavaly nárra 3200 km-t tettek ki – hozzájuk csatlakozott a most átadott, részben a tenger felett haladó vonal.

A CNN tudósítása azt is megemlíti, hogy a beruházás egy geopolitikai szempontból érzékenynek számító helyszínen, a Tajvani-szoros nyugati partján épült. Valójában Hsziamen városa, amely egy szigeten fekszik, a Tajvanhoz legközelebbi kínai nagyváros, hiszen egy mindössze néhány km-es tengerszoros választja el a szomszédos, már Tajvan fennhatósága alatt álló Csinmen-szigetektől (Kinmen). Az év elején a tajvani oldalon született is egy nagy vitát kavart javaslat egy híd építéséről, amely a szó szoros és átvitt értelmében is áthidalhatná a különbséget a két ország között – az ötletet a jelek szerint a kínai illetékesek is felkarolták. Ha mindez megvalósulna, a kontinenshez Tajvan fő szigetéhez képest sokkal közelebb fekvő Csinmen egyfajta „békeövezetként” szolgálhatna. Műszakilag legalábbis a jelek szerint nincs akadálya, hogy egyszer ilyen összeköttetés épüljön…

Kapcsolódó linkek: