Március 26-án (kedden) helyi időben hajnali fél 2 körül összeomlott az Egyesült Államok Maryland államában, a keleti parton – a szövetségi főváros, Washington D.C. közelében – fekvő Baltimore városának egyik forgalmas közúti hídja. A kétszer két sávos Francis Scott Key-híd a baltimore-i kikötőben a Chesapeake-öbölbe torkolló Patapsco-folyó felett ívelt át, a kikötő legkülső, fontos átkelőhelye volt. Az omlást a híd egyik fő pillérének csapódó konténerszállító teherhajó okozta, amely egy fedélzeti áramkimaradás miatt irányíthatatlanná vált. A tömegbaleset következtében autók és a hídon dolgozó pályafenntartó munkások zuhantak a mélybe. Ez utóbbiak közül kettőt sikerült kimenteni, további hat fő a jelek szerint életét vesztette. Az autók utasaival együtt kezdetben összesen legalább húsz embert, valamint járműveket is kerestek a hideg (alig néhány Celsius-fokos) folyóvízben, miközben kevés reményt fűzhettek az áldozatok életben maradásához.
A Francis Scott Key-híd (vagy röviden csak Key-híd) az Egyesült Államok egyik leghosszabb, 2,5 km-es acélszerkezetű hídja. Még 1997-ben nyitották meg a forgalom számára. Naponta több mint 30 ezer ember járt munkába rajta. Bár Joe Biden elnök kifejezte a híd újjáépítésének szándékát, az szakértők szerint sem gyors, sem olcsó nem lesz. Nemzetközi teherforgalmát tekintve Baltimore az USA kilencedik legnagyobb tengeri kikötője. 2023-ban rekordértékű, összesen több mint 80 milliárd dollárnyi szállítmányt kezeltek itt. Most mintegy 100 millió dollár értékű áru rekedt a kikötőben, amely a kijárat elzáródása miatt nem tud mozdulni.
A Copernicus földmegfigyelő program Sentinel-1A radaros műholdja a baleset után először március 29-én repült el Baltimore felett. Alább ezt, valamint a 12 nappal korábban, ugyanilyen pályáról készített radaros amplitúdóképet hasonlíthatjuk össze a csúszka elmozdításával. Az apertúraszintézises technikával készült radaros műholdas képeken a víz általában sötét színű. Az építmények, hidak és hajók viszont nagy intenzitással szórják vissza a műhold irányába a radarimpulzusokat. A két kép alapján azonosítható a hídnak az a középső szakasza, amelynek szerkezete nagyrészt a vízbe omlott.
(Képek: módosított Copernicus Sentinel adatok 2024 / Sentinel Hub / Geo-Sentinel)
A második radarképen jól látható a szingapúri zászló alatt, a Srí Lanka-i Colombo úti céllal közlekedő teherhajó, amely a dán Maersk vállalat konténereit vitte, s amelynek az ütközése okozta a katasztrófát. A hajó közvetlenül az ütközés előtt vészjelzést adott le.
Kapcsolódó linkek: