Repülőforgalom a járvány idején

Posted on

2020 elején az Európai Űrügynökség (ESA) pályázatot hirdetett, amelynek keretében ötleteket vártak, hogyan lehetne a műholdas földmegfigyelési adatokat felhasználni a COVID-19 koronavírus-járvány hatásainak megfigyelésére, a változások követésére. Számos érdekes elképzelés született. A nyertes ötletek egyike például arra vállalkozott, hogy a Copernicus program Sentinel-2 műholdjainak képei segítségével megbecsülje a légi forgalom intenzitását kontinensünk légterében. Mostanra a kidolgozott és ellenőrzött módszerrel kapott eredményeket már az ESA és az Európai Bizottság által létrehozott internetes adatszolgáltató rendszerbe (Rapid Action on COVID-19 with Earth observation dashboard) is integrálták.

A világjárvány és az azzal kapcsolatban hozott, a mobilitást korlátozó intézkedések jelentősen visszavetették többek között a légi forgalmat is. Egy tavaszi blogbejegyzésünkben mi magunk is összegyűjtöttük olyan Sentinel-2 műholdképeket, amelyek két nagy európai repülőtér, Frankfurt és Bécs példáján mutatták be a földre kényszerült, veszteglő utasszállító gépeket.

A pályázaton befutott ötlet gépi tanulási algoritmusok alkalmazásával Sentinel-2 optikai műholdfelvételeken keresi a légtérben közlekedő repülőgépek nyomát. A Sentinel-2 műholdpáros tagjainak fedélzetén repülő MSI (Multi-Spectral Instrument) berendezés ugyanis – a 13 színben egymás után készített felvételek rögzítési módjából és a felszínre végzett korrekció mellékhatásaként – a magasban repülő gépek látványát szivárványszínű „szellemképek” sorozataként jeleníti meg. A feltűnő jelenség magyarázatáról közel két éve, egy másik blogbejegyzésünkben részletesen írtunk.

Az EuroDataCube platformon elérhető Copernicus adatok feldolgozásával harminc, a normális időkben legforgalmasabb európai repülőtér (például London-Heathrow, Párizs-Charles de Gaulle, Frankfurt) környezetében vizsgálták, hogy alakult a forgalom az elmúlt évek egyes hónapjaiban. Természetesen az eredményeket független adatok, például repülőforgalmi nyilvántartások segítségével validálták.

A járvány hatása valóban drasztikus, a 2020-as év tavaszi hónapjaiban a legtöbb helyen 90%-oshoz közeli forgalomcsökkenést lehetett tapasztalni. Az adatbázisban összehasonlíthatjuk a havi értékeket az ugyancsak Sentinel-2 képek alapján megbecsült, az elmúlt évekre vonatkozó számokkal.

A nagy magasságban mozgó repülőgépek – és adott esetben a mögöttük húzódó kondenzcsíkok – a repülés irányától (zöld) és a műhold pálya menti mozgásának irányától (kék) függően többféle, de egyedi, többszínű csíkos mintázatot produkálnak a Sentinel-2 képeken. (Kép: módosított Copernicus Sentinel adatok / EuroDataCube)

Kapcsolódó linkek: