Kamionok műholdképeken?

Posted on

A legfinomabb, 1 méteres vagy az alatti felbontású felvételeken természetesen könnyedén azonosíthatóak egyedi járművek is. Azonban a Copernicus program Sentinel-2 optikai földmegfigyelő műholdpárosának mindenki számára szabadon hozzáférhető, 10 m-es felszíni felbontású felvételei alapján ez bajosan sikerülhet. (Bár egy hosszú sorba rendezve egy csomó kamionpótkocsi így is felismerhető, ahogyan arra egy márciusi bejegyzésünkben mutattunk példát.)

(Kép: Pixabay / Schwoaze)

Tavasszal, amikor Európában felütötte a fejét a COVID-19 koronavírus-járvány első hulláma, az Európai Űrügynökség (ESA) és a Copernicus programot finanszírozó Európai Bizottság (EB) olyan ötletekre volt kíváncsi, amelyek a járvánnyal kapcsolatos, a következmények megfigyeléséhez és enyhítéséhez használható földmegfigyelési megoldásokra vonatkoztak, a Sentinel műholdak adatainak felhasználásával. A legjobbnak bizonyult ötletek egyikének nyomán kifejlesztett eljárás most felkerült arra a honlapra is, amelyet annak idején az ESA és az EB hozott létre, a járvány és hatásai elleni küzdelem földmegfigyelési módszerekkel való támogatása céljából. Ennek előzetes változatát mindössze két hónap alatt alkották meg. Rajta olyan dolgokról találhatók információk, mint például a járvány ideje alatt elrendelt tavaszi korlátozó intézkedések hatásai a gazdaságra, az ipari és mezőgazdasági termelésre, a szárazföldi, vízi és légi közlekedésre, a környezetre. Műholdas földmegfigyelési eszközökkel követhető továbbá a lezárások feloldása utáni folyamatok alakulása, többféle nézőpontból.

A nyilvános pályázatra készült innovatív megoldás Sentinel-2 adatok alapján képes megbecsülni a kamionok forgalmát, és ezen keresztül a kereskedelmi tevékenység intenzitását, amelynek jó indikátora a közúti árufuvarozás aktuális mértéke. A módszer kidolgozója Henrik Fisser (Julius Maximilian Egyetem, Würzburg, Németország). A verseny az Euro Data Cube szervezésében zajlott, az általuk rendelkezésre bocsátott adatok elemzésére vártak ötleteket. Az elegáns alapgondolat az autópályákon mozgó kamionok detektálása volt. A hosszú, mozgásban levő pótkocsikról visszaverődő fény ugyanis a több (összesen 13) színképi sávban készülő Sentinel-2 képeken, a letapogatás módjából adódóan egyedi, „szivárványszínű” nyomokat tud hagyni a felvételeken, ezt pedig egy képfeldolgozó algoritmussal fel lehet ismerni.

Mozgó kamionok egyedi mintázatai Sentinel-2 műholdképeken, Henrik Fisser ötlete nyomán. (Kép: módosított Copernicus Sentinel adatok 2020 / ESA / Euro Data Cube)

A műholdképeken alapuló eljárás eredményét sikerült tényleges németországi forgalomszámlálási adatokkal validálni. Az adatok azt mutatták, hogy az Európai Unió területén a járvány első hulláma alatt átlagosan 11%-kal csökkent a kamionforgalom (ezen belül 15%-kal az autópályákon és 7%-kal az egyéb utakon). A legnagyobb, 42%-os visszaesést az E40-es európai főútvonal franciaországi és belgiumi szakaszán tapasztalták. A viszonyítási időszak 2017 és 2019 között volt, vagyis hatalmas mennyiségű Sentinel-2 műholdas adatot kellett feldolgozni. A közúti áruforgalomra jellemző indikátor jól kiegészíti a repülő- és hajóforgalomra vonatkozó átfogó adatokat, amelyek együtt képet adnak a kereskedelmi tevékenységről.

Kapcsolódó linkek: