Az európai radarműholdak haszna (2. rész)

Folytatjuk a legutóbbi blogbejegyzésünkben kezdett sorozatot, amelyben a Copernicus Observer összeállítása alapján röviden bemutatjuk a Sentinel-1 radaros műholdak adatainak különféle fontos felhasználási területeit.

Biztonság a nyílt tengeren

A Sentinel-1 radarképek kitűnően alkalmasak a hajók megfigyelésére. Míg maguk a tengerjáró hajók erős radarvisszhangot produkálnak, addig a körülöttük lévő vízfelszín nem a műhold irányába veri vissza a rá a merőlegestől eltérő irányban beeső impulzusokat, így sötét marad. A nyílt tengeren hagyományos módszerekkel igencsak korlátozottak a hajók megfigyelésének és nyomon követésének a lehetőségei. A parti telepítésű radarrendszerek hatótávolsága például nem túl nagy. A megoldást napjainkban két eltérő, műholdas alapú módszer használata jelenti. Ezek egyike a radaros műholdakkal való képalkotás. A másik a hajók azonosítását lehetővé tevő rádiós jeladórendszer (Automatic Identification System, AIS) jeleinek detektálása alacsony pályákon keringő műholdakkal. Míg ez utóbbinak feltétele, hogy a hajók rendelkezzenek AIS adókkal, illetve – szabálykövető módon – be is kapcsolják azokat, addig a radaros műholdak az illegálisan, rejtve közlekedő járműveket is ugyanúgy képesek detektálni.

Hajók az Égei-tengeren, Athén kikötője közelében, két éven át (2022 januárja és 2023 decembere között) készült Sentinel-1A radaros műholdképek kombinációjával. A hajók helyzetét több ezer fehér pont jelzi. (Forrás: Európai Unió, Copernicus Sentinel-1 műholdkép)

A Sentinel-1 képek hasznosak a kisebb halászhajók és az illegálisan működő tengeri járművek azonosítására. A tengeri nyomkövetési képességek javítása érdekében a Sentinel-1C-t már felszerelték az AIS jelek vételére alkalmas berendezéssel is. Ez kiegészíti majd a műhold azon képességét, hogy észlelje a nem együttműködő hajókat úgy, hogy az együttműködő hajókat „látja” és így azonosítani is tudja. Az AIS vevő segíti a Sentinel-1C-t a hajók mozgásának megfigyelésében, irányt és sebességet jelezve. Támogatja az illegális tevékenységek felderítésére irányuló erőfeszítéseket, valamint segít a hajóknak elkerülni az ütközéseket.

Közel valós idejű adatok az óceánmegfigyeléshez

A hajók detektálásán túl a Sentinel-1 fontos szerepet játszik óceánjaink megfigyelésében. A radaradatok feldolgozásával a Copernicus program tengeri alkalmazásokra szakosodott szolgálata (Copernicus Marine Service, CMEMS) egy sor óceáni vonatkozású adatterméket állít elő, például felméri a tengeri jég vastagságát és mozgásának sebességét. Ezek az információk hasznosak a sarkvidéki tengereken úszó jég életciklusának leírására, és elengedhetetlenek azok számára, akik ezeken a vizeken hajóznak. Biztonságuk ugyanis nagyban függ a jég állapotának pontos előrejelzésétől.

A Sentinel-1 közel valós idejű adatokat is biztosít a nyílt óceán megfigyeléséhez, információkat gyűjtve a szél erősségéről és a hullámokról. Ezek az adatok segítenek például a káros algavirágzások, az olajfoltok és egyéb felszíni anomáliák nyomon követésében.

Sentinel-1 radarkép a Korzika szigetétől északra, a Ligur-tengeren egy 2018. októberi hajóütközés nyomán a felszínre ömlött olaj kiterjedt foltjáról. Az olaj csillapítja a hullámzás amplitúdóját, így megváltoztatja a vízfelszín radarjeleket visszaszóró tulajdonságait, lehetővé téve a megfigyelését. (Forrás: Európai Unió, Copernicus Sentinel-1 műholdkép)

(Folytatjuk további Sentinel-1 alkalmazásokkal!)

Kapcsolódó linkek: