Uncategorized

Olajfolt az óceánon

Március 12-én az Atlanti-óceánon, a francia partoktól mintegy 300 km-re kigyulladt, majd elsüllyedt az olasz zászló alatt hajózó Grande America. A 214 m hosszú teherhajó 365 konténert szállított, közülük 45-ben voltak veszélyesnek minősülő anyagok. A fedélzeten 2000 gépjármű is volt, valamint 2200 tonna olaj. A kiömlő olaj egyre nagyobb felületen elterülő foltja jól látható a radaros Sentinel-1 műholdpáros egyik tagjának képén.

A Grande America hajó hajótöréséből származó olajfolt március 19-én, egy Sentinel-1 műholdképen. (Kép: módosított Copernicus Sentinel adatok 2019 / feldolgozás: ESA, CC BY-SA 3.0 IGO)

A március 19-én készített radaros amplitúdókép közepén sötét foltként jól elkülönül az olajfolt. Kiterjedése ekkor már kb. 50 km-es volt. A kisebb fehér pöttyök tengeti hajók, amelyek anyaga jó radarvisszaverő képességű. Ezek a környezeti károk mérséklésében vesznek részt. A francia hatóságok célja, hogy a partokig minél kevesebb jusson el az olajszennyeződésből. A kb. 4 és fél km-es mélységbe süllyedt Grande America hajóból még mindig szivárog az olaj.

Az apertúraszintézis elvén működő radarműholdakkal jól lehet követni a tengeri olajfoltok alakulását. Egyrészt sötétben és borult időben is „látják” a felszínt, másrészt a víz felszínén úszó olaj csillapítja a hullámzást, így onnan másképpen szóródnak vissza a műhold irányába az onnan lebocsátott radarjelek. A radaros amplitúdóképek lényegében a tengerfelszín hullámosságára vonatkozó információt hordoznak, így a sötéten megjelenő olajfoltok kitűnnek a környező szürkeségből.

Kapcsolódó linkek: