Uncategorized

Kaliforniai autótemető az űrből

2015 végén pattant ki a botrány az Egyesült Államokban, hogy egyes nagy európai autóipari vállalatok szoftveresen manipulálták, a valóságosnál kedvezőbb színben tüntették fel a dízelüzemű gépkocsik motorjainak károsanyag-kibocsátására vonatkozó adatokat. Emiatt a tavalyi év végéig a Volkswagen és az Audi 335 ezer dízelüzemű autót volt kénytelen visszahívni. Az akció közvetlenül is sok milliárd dollárjába került a cégeknek, közvetve pedig alaposan megtépázta hírnevüket.

A visszahívott járműveknek egy elenyésző részét semmisítették meg eddig, illetve adták el újra. Közel 300 ezer autó hatalmas telephelyekre zsúfolva várja a sorsát. Az egyik ilyen amerikai telephely a kaliforniai Victorville városa mellett található. Nemrég a Reuters hírügynökség fotósa készített látványos légi felvételeket az ott tárolt autók végeláthatatlan sorairól.

A telephely olyan nagy, hogy a Copernicus program Sentinel-2 műholdjainak felvételein is látszik. Bár a szabadon hozzáférhető adatokat kínáló Sentinel-2 legjobb felszíni felbontása is közepes (10 m-es), az itt bemutatott, a valóságoshoz közeli színezést alkalmazó képen könnyen azonosíthatjuk az autótároló telephelyet (balra alul). Ha az egyedi gépkocsik nem is vehetők ki rajta, az ismétlődő sorok és oszlopok mintázata felismerhető.

A kaliforniai Victorville (San Bernardino megye) mellett van a forgalomból kivont amerikai dízelautók egyik nagy tárolóhelye. A közelében egy repülőgép-temető is található. Ez a Sentinel-2 műholdkép 2018. március 25-én készült. (Kép: módosított Copernicus Sentinel adatok 2018 / Sentinel Hub / Geo-Sentinel)

Az „autótemetőtől” keletre, a képen jobbra látható repülőtér (Southern California Logistics Airport) most polgári használatban van, de 1941 és 1992 között katonai bázisként (George Air Force Base) üzemelt. Menetrendszerű személyszállító járatok nem közlekednek ide, annál inkább furcsa „egyirányú” járatok. A repülőtér mellett ugyanis nem csak autó-, de repülőgép-temető is található (a képen felül). Ezek olyan telephelyek, ahol a forgalomból kivont repülőgépeket gyűjtik össze. Egy részüket még használatba vehetik később újabb üzemeltetők, másokat viszont már csak az alkatrészeikért tartanak, majd a megsemmisülés vár rájuk. Ahogy az autók, úgy a használatból kivont repülőgépek tárolására is ideális a száraz dél-kaliforniai klíma, hiszen itt nem kell tartani a szerkezetek korróziójától. Másrészt a talaj is megfelelően szilárd ahhoz, hogy akár egy repülőgépet is megtartson. Így meg lehet takarítani a nagy felületek lebetonozásával járó tetemes költségeket.

Kapcsolódó linkek: